BILL ARMALINE jest profesorem emerytowanym w dziedzinie dydaktyki oraz dyrektorem-za?o?ycielem o?rodka innowacyjnej i transformacyjnej edukacji (Center for Innovative and Transformative Education) na Bowling Green State University. W ci?gu swojej 35-letniej dzia?alno?ci w szkolnictwie jako dzia?acz, nauczyciel i naukowiec we wspó?pracy z innymi specjalistami na uczelniach, w szko?ach publicznych i spo?eczno?ciach skupia? si? przede wszystkim na przeformu?owywaniu struktur szkolnictwa oraz przekszta?caniu praktyk pedagogicznych pod k?tem promowania sprawiedliwo?ci spo?ecznej i humanitaryzmu.
KATHY FARBER jest profesorem emerytowanym w dziedzinie podstaw i bada? edukacyjnych; oprócz tego by?a dyrektorem-za?o?ycielem organizacji na rzecz dzia?a? wspólnotowych (Partnerships for Community Action – PCA) na Bowling Green State University. Przedmiotem jej bada? jest pedagogika krytyczna, reforma szkó? K-12 oraz budowa i wspieranie innowacyjnej i wzajemnej wspó?pracy uczelni i spo?eczno?ci. Jako dyrektor PCA ustanowi?a program grantów (Dissemination Grant) wspieraj?cy rozpowszechnianie wiedzy popularnej i ogólnej w celu upodmiotowiania. Jest tak?e zaanga?owana w realizacj? zasad i praktyk w ramach bada? uczestnicz?cych.
KATHLEEN LYNCH jest profesorem equality studies w University College Dublin. Mocno anga?uje si? w dzia?ania na rzecz równo?ci i sprawiedliwo?ci spo?ecznej, zw?aszcza w dziedzinie edukacji. W ramach tych dzia?a? przyczyni?a si? aktywnie m.in. do utworzenia w 1990 r. o?rodka Equality Studies Centre na UCD, a obecnie jest jedn? z g?ównych osób prowadz?cych go. By?a cz?onkiem-za?o?ycielem Wydzia?u Sprawiedliwo?ci Spo?ecznej na UCD w 2005 r. (www.ucd.ie/socialjustice/) W latach 2007-2010 by?a doradc? Dyrektoratu Generalnego UE ds. Edukacji i Kultury (DGEAC) jako cz?onek europejskiej sieci ekspertów w dziedzinie nauk spo?ecznych ds. edukacji i szkole? (NESSE). W 2010 r. go?ci?a w Szwecji na uniwersytecie w Orebro jako senior research fellow w ramach programu GEXcel (Gender Excellence Research). Irlandzki minister edukacji mianowa? j? do irlandzkiej Rady ds. Bada? Naukowych w Dziedzinie Nauk Humanistycznych i Spo?ecznych (Irish Research Council for the Humanities and Social Sciences) na okres 2010-2013. Jest autork? licznych publikacji na temat równo?ci w edukacji: Diversity in School. (2005) redakcja wspólnie z Anne Lodge; Inside Classrooms: The Teaching and Learning of Mathematics in Social Context (2003) wspó?autorstwo z M. Lyons i in.; Equality and Power in Schools (2002) z A. Lodge, oraz Equality in Education (1999) i The Hidden Curriculum (1989), obie stworzone samodzielnie. W 2009 r. stworzy?a raport badawczy Gender and Education dla Komisji Europejskiej http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/gender-report-pdf . Jej nowa ksi??ka (z B. Grummellem i A. Lodge) równie? dotyczy edukacji – jej tytu? to New Managerialism in Education: The Care Ceiling in a Caring Profession (2011), Palgrave Macmillan, Londyn. Inne jej wa?ne ksi??ki to Equality: From Theory to Action, (2004, 2009 II wydanie), wspó?autorstwo z J. Bakerem, S. Cantillon, S. i J. Walsh.: Affective Equality: Love, Care and Injustice (2009) London: Palgrave Macmillan (Lynch., K., Baker, J. i M. Lyons).
TONY MACFADYEN, M.Sc. jest starszym wyk?adowc? w dziedzinie edukacji na University of Reading w Wlk. Brytanii, który jest zaliczany do 200 najlepszych uczelni na ?wiecie. Jest dyrektorem przedsi?biorczo?ci w Institute of Education oraz organizatorem bada? (research convener) dla grupy uczniów w wieku od 14 do 19 lat. Pod jego kierownictwem dla grupy obj?tej badaniem (14-19 lat) przyznano niedawno dofinansowanie w wysoko?ci L50 000. Tony prezentowa? swoj? prac? na wielu krajowych i mi?dzynarodowych konferencjach, a oprócz tego jest autorem dwóch wysoko cenionych ksi??ek i licznych artyku?ów w czasopismach. Jego zainteresowania naukowe skupiaj? si? na do?wiadczeniach edukacyjnych m?odych ludzi oraz otrzymywanych przez nich informacjach, poradach i wskazówkach adresowanych do osób powy?ej 16 lat. Obecnie Tony realizuje projekt badawczy, którego tematem s? nietypowe do?wiadczenia uczniów na typowym angielskim uniwersytecie. Wcze?niej by? nauczycielem zarówno w Anglii, jak i w innych cz??ciach ?wiata, a tak?e kierownikiem wychowania fizycznego w Garden International School w Malezji.
TONY TOWNSEND jest kierownikiem Katedry S?u?b Publicznych, Przywództwa Edukacyjnego i Zarz?dzania na University of Glasgow. Pracowa? tak?e na Florida Atlantic University w USA i Monash University w Australii. By? prezesem Kongresu Mi?dzynarodowego ds. Efektywno?ci i Poprawy Szkolnictwa (ICSEI), a tak?e Mi?dzynarodowej Rady ds. Kszta?cenia Nauczycieli (ICET). Wyk?ada? tak?e go?cinnie w Michigan, RPA, Kanadzie, Makau i Malezji. Jest doradc? Krajowej Szko?y ds. Przywództwa Edukacyjnego w S?owenii, której pomaga opracowa? system samooceny szko?y, czynniki krajowe sprzyjaj?ce osi?gni?ciu sukcesu przez szko?? oraz system zewn?trznej oceny szko?y. Tony organizuje liczne prezentacje w dziedzinie efektywno?ci i poprawy szkó?, przywództwa i rozwoju strategii; by?y one prezentowane w ponad 40 krajach. W?ród jego licznych publikacji i ksi??ek znajduj? si? m.in. niedawno wydane: The Elusive What and the Problematic How: The Essential Leadership Questions for School Leaders and Educational Researchers, (2008), Sense Publishers, Rotterdam i Tajwan (wspó?redakcja z I. Bogotch) Teacher Education in Times of Change: Globalization, Standards and Professionalism (2007), Springer, Dordrecht, Holandia i Nowy Jork (redakcja z Richardem Batesem) The International Handbook of School Effectiveness and Improvement (2007), Springer, Dordrecht, Holandia i Nowy Jork (redakcja)
FRANK CRAWFORD pracuje obecnie poza Szkocj? jako konsultant, prelegent i doradca w licznych kwestiach zwi?zanych z edukacj?. Wykazuje on równie? ?ywe zainteresowanie rol? technologii i ró?nych metod nauczania, które w wi?kszym stopniu anga?uj? osoby ucz?ce si?. Frank przez ponad 15 lat pracowa? jako g?ówny inspektor ds. edukacji w Szkocji, zajmuj?c si? tak ró?norodnymi tematami, jak przysz?o?? edukacji, samoocena, systemy jako?ci, przygotowywanie krajowych raportów na temat standardów i jako?ci, krajowe cele edukacyjne, dobre praktyki, planowanie kontroli oraz dzia?a? na rzecz poprawy szkolnictwa, szkolnictwo podstawowe i ?rednie, dodatkowe potrzeby odno?nie wsparcia oraz wykorzystywanie danych i bada? do poprawy szkolnictwa. Frank rozpocz?? prac? w szkolnictwie w 1969 r. jako nauczyciel nauk wtórnych, pracuj?c na szczeblu okr?gowym i krajowym; nast?pnie (ponad 25 lat temu) zosta? pracownikiem szkockiego inspektoratu ds. edukacji. Uczestniczy? w wielu mi?dzynarodowych projektach obejmuj?cych tak ró?ne kwestie, jak wprowadzanie zmian w szko?ach, wska?niki jako?ci, a tak?e zdrowie i dobre samopoczucie. Wyg?asza? go?cinnie odczyty na niezliczonych konferencjach i wydarzeniach w ca?ej Szwecji, a ponadto pracowa? i wyg?asza? prelekcje w takich krajach i regionach, jak Kanada, Hongkong, Niemcy, Holandia, Irlandia, Grecja, Serbia, Czechy, Nowa Walia Po?udniowa i Australia Po?udniowa.
JAAP VAN LAKERVELD od 1986 r. jest dyrektorem niezale?nego o?rodka badawczego PLATO, za?o?onego przez University of Leiden w Holandii. G?ównym tematem, w którym si? specjalizuje, jest uczenie si?. Dotyczy to zarówno uczenia si? w ?rodowiskach edukacyjnych, jak i uczenia si? fachowców w ?rodowiskach pracy. W ci?gu swojej kariery pracowa? jako badacz i konsultant w dziedzinach doskonalenia zawodowego nauczycieli, kszta?cenia zawodowego oraz kszta?cenia doros?ych W tej ostatniej dziedzinie uzyska? stopie? doktora. Oprócz pe?nienia funkcji dyrektora PLATO wyk?ada? tak?e na uniwersytecie. W swojej pracy zajmowa? si? ró?nymi projektami mi?dzynarodowymi we wspó?pracy z innymi badaczami z licznych instytucji z Europy i reszty ?wiata. Przez trzy lata sprawowa? funkcj? przewodnicz?cego o?rodka badawczo-rozwojowego ds. doskonalenia zawodowego nauczycieli przy Stowarzyszeniu na Rzecz Kszta?cenia Nauczycieli w Europie (ATEE), którego jest d?ugoletnim cz?onkiem.
HARTMUD WENZEL - prof. dr, urodzony w 1945 w Kassel w Niemczech, w roku 1971 uko?czy? studia na wydziale matematyki, fizyki i pedagogiki na Uniwersytecie w Marburgu. W latach 1972-1975 rozpocz?? studia podyplomowe w zakresie edukacji. W latach 1975 - 1985 by? asystentem profesora ds. kszta?cenia. Prowadzi? szkolenia dla nauczycieli na Uniwersytecie w Essen. W 1977 napisa? prac? doktorsk? w dziedzinie edukacji na Uniwersytecie w Marburgu, a w 1985 habilitacj? w dziedzinie edukacji na Uniwersytecie w Essen. Prowadzi? szereg projektów badawczych dotycz?cych kszta?cenia i szkolenia nauczycieli. W 1989r. odby? podró? badawcz? do USA dotycz?c? rozwoju organizacyjnego w szko?ach. Profesor pedagogiki i dydaktyki ogólnej szko?y w Martin-Luther-Universität Halle od 1992 r. Prowadzi? szkolenia i studia podyplomowe w zakresie rozwoju organizacji na WSP w Kielcach w latach 1992 i 1996 r .Od roku 1994 jest cz?onkiem Centrum rozwoju edukacji i praw cz?owieka (Zentrum für Schul-und Bildungsforschung) Uniwersytetu w Halle. Ekspert w UE-TERM projektu Polska 1996 - 1998. Realizowa? kilka projektów TEMPUS- szkolenia dla nauczycieli dotycz?ce rozwoju szko?y w Polsce, Ukrainie i Rosji od 1993 do 2006. Prowadzi dokszta?canie zawodowe InService dla dyrektorów szkó? i nauczycieli. Obecnie kontynuuje projekty badawcze dotycz?ce rozwoju szko?y.
STEFAN WLAZ?O mgr filologii polskiej, dr nauk humanistycznych (temat pracy: "Decyzje kierownicze dyrektorów szkó?"). 1. Polski ekspert w programie TERM
2. Autor 156 publikacji, w tym 19 ksi??ek
3. Posiada mi?dzynarodowe certyfikaty z zakresu ewaluacji w pracy szko?y oraz organizacji pracy szko?y i roli nadzoru pedagogicznego: ECTED (European Consortium for Training, Enterprise & Development - Sheffield - U.K.), "ASET (Accreditation Syndycate for Education and Training)" TERM- IAE ( PTH-contract Eindhoven Netherlands, I.P.S. Bristol U.K.)" i inne, w tym polskie
4.Uczestnik mi?dzynarodowych programów: PHARE-TERM, ARION (Program Unii Europejskiej), BRISTOL i ameryka?skich : DEMNET (tworzenie lokalnej demokracji) oraz AED ( Academy for Educational Development) i równie? w polskim programie POST (Polityka O?wiatowa Samorzadu Terytorialnego),
5. Szkoli? wizytatorów, a tak?e tysi?ce dyrektorów szkó? i nauczycieli w zakresie jako?ci edukacji.
DANUTA ELSNER niezale?na konsultantka ds. zarz?dzania o?wiat?. Autorka, wspó?autorka, redaktorka ponad 300 publikacji w kilku j?zykach, w tym 20 ksi??ek, z których dwie ukaza?y si? zagranic? (w Anglii i Finlandii). By?a wspó?inicjatorka powo?ania w roku 1991 European Network for Improving Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM), która zrzesza osoby zajmuj?ce si? zarz?dzaniem o?wiat? w Europie (kreatorów polityki o?wiatowej, dyrektorów placówek o?wiatowych, nauczycieli akademickich, pracowników systemu doskonalenia kadr kierowniczych o?wiaty, niezale?nych konsultantów). Kilkuletnia cz?onkini rady tej organizacji i jej przewodnicz?ca przez jedn? kadencj?. Uczestniczka wielu mi?dzynarodowych projektów edukacyjnych, stypendiów zagranicznych, konferencji mi?dzynarodowych, wizyt studyjnych. T?umaczka z j?zyka angielskiego literatury specjalistycznej. By?a dyrektorka Wojewódzkiego O?rodka Metodycznego w Katowicach. Wyk?adowczyni na ró?nych formach dokszta?cania i doskonalenia dla o?wiatowej kadry kierowniczej oraz doradców i konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli. Ostatnio uczestniczka bada? na temat: a) pocz?tkuj?cych dyrektorów szkó?, b) pomocy ?wiadczonej przez doradców metodycznych i konsultantów na rzecz szkó? i nauczycieli. Ponadto, cz?onkini kolegium czasopisma "Dyrektor Szko?y".
ALEKSANDER NOWORÓL Dr hab. in?. architekt, prof. UJ, habilitowany w naukach technicznych w zakresie architektury i urbanistyki, specjalizuje si? w zarz?dzaniu jednostkami terytorialnymi oraz rozwojem terytorialnym. Praktyki zawodowe i edukacj? podyplomow? odbywa? we: Francji, Szwajcarii, Japonii, Wielkiej Brytanii, USA i Izraelu. W latach 1978 - 1998 by? pracownikiem Politechniki Krakowskiej. Poza dzia?alno?ci? naukow?, posiada do?wiadczenia zawodowe w projektowaniu urbanistyczno-architektonicznym, sprawowaniu funkcji kierowniczych w administracji samorz?dowej oraz w organizacjach gospodarczych. W latach 1994-1998 by? dyrektorem Wydzia?u Strategii i Rozwoju Urz?du Miasta Krakowa. Od 1998 do 2001 r. by? zatrudniony na stanowiskach kierowniczych w spó?kach inwestycyjno-deweloperskich. Na Uniwersytecie Jagiello?skim - od 2001 roku. Problematyka badawcza obejmuje: zarz?dzanie rozwojem jednostek terytorialnych, zarz?dzanie w administracji publicznej (jednostkami terytorialnymi i urz?dem), rewitalizacj? obszarów miejskich, poprzemys?owych i powojskowych oraz programowanie i wykonalno?? inwestycji publicznych. Od 2001 r. prowadzi dzia?alno?? konsultingow? w zakresie rozwoju gospodarczego i przestrzennego w wy?ej wymienionych obszarach. Jest autorem 4 ksi??ek z zakresu zarz?dzania terytorialnego, autorem i wspó?autorem ok. 80 publikacji oraz ok. 80 opracowa? eksperckich, zwi?zanych z zarz?dzaniem w sektorze publicznym.
MAREK KACZMARZYK doktor, biolog, dydaktyk, autor podr?czników i programów szkolnych. Od roku 2000 kierownik Pracowni Dydaktyki Biologii (Wydzia? Biologii i Ochrony ?rodowiska, Uniwersytet ?l?ski). Koordynator i autor projektów edukacyjnych dla m?odzie?y oraz doros?ych, twórca programów i wyk?adowca studiów podyplomowych dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Twórca i propagator dydaktyki ewolucyjnej - dziedziny zajmuj?cej si? wyodr?bnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wp?ywu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia si? i wychowania. Chronobiolog i memetyk, autor kilkudziesi?ciu artyku?ów z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kszta?cenia i wychowania oraz edukacji ekologicznej. Cz?onek zespo?u Wszechnicy ?l?skiej - ?l?skiego Towarzystwa Naukowego. Sta?y wspó?pracownik "Edukacji i Dialogu", jednego z najwi?kszych czasopism liderów edukacji.
ANDRZEJ KO?ODZIEJCZYK socjolog, trener-superwizor Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Cz?onek Rady Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Wspó?autor programu wychowawczo-profilaktycznego "Spójrz inaczej", "Spójrz inaczej na agresj?" oraz programu dla nauczycieli przedszkoli "Przedszkolaki Krok Pierwszy" i "Przedszkolaki Krok Drugi" realizowanego dla Polskiej Fundacji Dzieci i M?odzie?y. Cz?onek zespo?u ekspertów MEN przygotowuj?cych materia?y dydaktyczne dla edukatorów Programu "Nowa Szko?a". Jest posiadaczem Certyfikatu Trenera Trenerów I stopnia Treningu Zast?powania Agresji. Ma tytu? edukatora. Ekspert Pa?stwowej Agencji Rozwi?zywania Problemów Alkoholowych ds. Profilaktyki Dzieci i M?odzie?y. Autor licznych warsztatów i treningów dla nauczycieli, wychowawców, pracowników socjalnych itp. po?wi?conych mi?dzy innymi problematyce agresji i przemocy np. "Przeciwdzia?anie agresji i przemocy w szkole", "Jak radzi? sobie ze s?own? i fizyczn? agresj? uczniów w klasie", "Rozwi?zywanie konfliktów w szkole", "Stymulowanie rozwoju moralnego", "Jak motywowa? uczniów do nauki i zmiany zachowania", "Zapobieganie problemom dyscypliny w klasie", "Jak radzi? sobie z w?asn? z?o?ci?" (warsztat dla nauczycieli).
BARBARA MARIA WÓJCIK (zd. Jaskólska) uko?czy?a studia na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Wroc?awskiego (kierunek geografia). W latach 1977-1991 pracowa?a jako nauczyciel akademicki (od 1985 adiunkt) na Politechnice Gda?skiej. Przez 2 lata by?a asystentem re?ysera w Teatrze Witkacego w Zakopanem. Po powrocie do Wroc?awia pracowa?a w uniwersyteckim Ogrodzie Botanicznym i napisa?a wraz z E. Kiernick? ksi??k? pt. "Tajemnice ogrodów". W latach 1999-2006 pe?ni?a rol? specjalisty nowoczesnych metod nauczania w Centrum Nauki SITA i redagowa?a tam czasopismo "Podró? w Intelekt". Jednocze?nie by?a redaktorem edukacyjnych ksi??ek dla dzieci w zielonogórskim Wydawnictwie E.Jarmo?kiewicz. Od roku 1997 zajmuje si? tematem inteligencji emocjonalnej oraz roli emocji w rozwoju umys?u, prowadz?c zaj?cia dla nauczycieli, socjoterapeutów i mened?erów. Jest trenerem warsztatu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz specjalist? w zakresie doradztwa pedagogiczno-psychologicznego. W pracy doradczej pos?uguje si? metod? indywidualnych ustawie? rodzinnych i i organizacyjnych, któr? studiowa?a u nauczycieli niemieckich. Wraz z Renat? Gut i Mari? Piegowsk? napisa?a ksi??k? o dzia?aniu, my?leniu i odczuwaniu, pt. "Zarz?dzanie sob?" (Difin, Warszawa 2008). Jest autork? artyku?ów dotycz?cych roli emocji w procesie uczenia si? oraz zawodu nauczyciela.
MA?GORZATA SKURA dr, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
- od 1996 r. do 2009 r. pedagog - terapeuta w Szkole Podstawowe Nr 1 w Sulejówku - nauczyciel dyplomowany;
- 2001 r. - 2003 r. adiunkt w Katedrze Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dzieci Chrze?cija?skiej Akademii Teologicznej w Warszawie;
- 2003 r. - 2004 r. adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, w Katedrze Pedagogiki Ogólnej, w Zak?adzie Edukacji Wczesnoszkolnej;
- od 2004 r. adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, w Instytucie Rozwoju Cz?owieka i Edukacji, w Katedrze Pedagogiki Ma?ego Dziecka;
- od pa?dziernika 2006 r. do pa?dziernika 2010 r. z-ca Dyrektora Instytutu Wspomagania Rozwoju Cz?owieka i Edukacji;
- od marca 2007 r. kierownik Studiów Podyplomowych Klasyczne i Alternatywne Formy Wychowania Przedszkolnego, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie;
- od 2007 r. warsztaty dla nauczycieli z zakresu edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i m?odszym wieku szkolnym;
- ekspert MEN ds. reformy programowej wychowania przedszkolnego, w zakresie metodyki nauczania, w projekcie Wdro?enie podstawy programowej kszta?cenia ogólnego w poszczególnych typach szkó? ze szczególnym uwzgl?dnieniem II i IV etapu edukacyjnego.
MICHA? LISICKI mgr Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
- 1992 r. - 1996 r. Spo?eczne Przedszkole Integracyjne, wychowawca i terapeuta;
- 1996 - 1998 Spo?eczna Podstawowa Szko?a Integracyjna nr 100, dyrektor;
- od 2002 r. Nowa Era sp. z.o.o.
- od 2006 r. zaj?cia z zakresu wspomagania rozwoju psychorychowego dziecka, warsztaty umiej?tno?ci osobistych, ?wiczenia z zakresu pedagogiki przedszkolnej na studiach dziennych i podyplomowych w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie;
- od 2007 r. warsztaty dla nauczycieli z zakresu edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym; g) ekspert MEN ds. Reformy programowej wychowania przedszkolnego;
wyk?adowca w Katedrze Pedagogiki Ma?ego Dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie; prezes Fundacji Wychowania Przedszkolnego i Edukacji BERDO
BART?OMIEJ WALCZAK dr, socjolog, antropolog kultury. Adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Spo?ecznych Uniwersytetu Warszawskiego i Szkole G?ównej Gospodarstwa Wiejskiego, go?cinny wyk?adowca Collegium Civitas i Wy?szej Szko?y Pedagogicznej Zwi?zku Nauczycielstwa Polskiego. Autor i wspó?autor czterdziestu publikacji naukowych, które ukaza?y si? w krajowych i zagranicznych pismach, m.in. Anthropology Matters, Kulturze i Spo?ecze?stwie, Kontekstach, kierownik oraz uczestnik licznych polskich i mi?dzynarodowych projektów badawczych i ewaluacyjnych. Autor ekspertyz i analiz min. dla Rzecznika Praw Dziecka, Fundacji im. St. Batorego, Biura Rzecznika Praw Obywatelskich i Narodowego Centrum Kultury. W 2009 roku ukaza?a si? jego ksi??ka "Antropolog jako Inny. Od pierwszych bada? terenowych do wyzwa? ponowoczesnej antropologii", wyd. Scholar.
AGNIESZKA BOREK socjolo?ka, ewaluatorka, trenerka. Specjalizuje si? w ewaluacji programów unijnych o tematyce edukacyjnej i spo?ecznej. Jest autork? lub wspó?autork? ponad 50 raportów z ewaluacji ex-ante, on-goin i ex-post. Prowadzi szkolenia i wyk?ady na studiach podyplomowych na temat ewaluacji, monitorowania, wska?ników projektów, metodologii bada? spo?ecznych. Prezeska Zarz?du "Ery Ewaluacji"
TOMASZ KASPRZAK socjolog, ewaluator i trener. Absolwent studiów doktoranckich w Instytucie Stosowanych Nauk Spo?ecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracownik Instytutu Bada? Edukacyjnych ( Zespó? Bada? Nauczycieli). Wspó?za?o?yciel i cz?onek zarz?du Spotka? - Stowarzyszenia dla Edukacji i Kultury. Polski ekspert i korespondent w European Knowledge Centre for Youth Policy.
GRZEGORZ MAZURKIEWICZ Doktor nauk humanistycznych, socjolog, pracownik Uniwersytetu Jagiello?skiego, wcze?niej nauczyciel, przez kilka lat zaanga?owany w dzia?a- nia sektora pozarz?dowego, wspó?autor programu Szko?a Ucz?ca Si?, wspie- raj?cego szko?y w zapewnianiu jako?ci ich pracy. Pracowa? jako ekspert pro- gramu Phare w Rumunii, prowadzi? badania dla Komisji Europejskiej i Local Government Initiative, wyk?ada? w Bowling Green State University w USA. Zaanga?owany w ró?norodne projekty edukacji interkulturowej, edukacji doros?ych, polityki o?wiatowej czy doskonalenia nauczycieli i dyrektorów. Bada zagadnienia zwi?zane z przywództwem edukacyjnym, prac? nauczycieli, stereotypami p?ci w kszta?ceniu, kadr? kszta?c?c? doros?ych i zarz?dzaniem systemami edukacyjnymi.
Za?o?yciel i cz?onek stowarzyszenia "Ekspedycja w g??b kultury", które realizuje mi?dzynarodowe projekty dla m?odzie?y, po?wi?cone kulturze, grupom etnicznym, historii, religii oraz lokalnym obyczajom. Koordynator II etapu projektu systemowego Program Wzmocnienia Efektywno?ci Systemu Nadzoru Pedagogicznego i Oceny Jako?ci Pracy Szko?y, realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego "Kapita? Ludzki", Dzia?anie 3.1, wspó?finansowane z Europejskiego Funduszu Spo?ecznego.
ROMAN DORCZAK Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie: nauki o zarz?dzaniu, psycholog. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Spraw Publicznych UJ oraz docent w Pa?stwowej Wy?szej Szkole Zawodowej w O?wi?cimiu, od 2008 kieruje Studium Pedagogicznym PWSZ w O?wi?cimiu. Stypendysta Farmington Institute, Manchester-Harris College, Oxford University (1996).
Od kilkunastu lat zajmuje si? problematyk? zarz?dzania w o?wiacie, kszta?cenia i rozwoju zawodowego nauczycieli, kultury organizacyjnej instytucji publicznych i edukacyjnych i wspó?pracy szkó? z innymi organizacjami publicznymi. Od pocz?tku lat dziewi??dziesi?tych zaanga?owany w liczne projekty krajowe i mi?dzynarodowe po?wi?cone reformie edukacji: TEMPUS Developing Schools for Democracy in Europe Project, TERM, Szko?y Jagiello?skie, Opening Minus. Autor wielu artyku?ów z zakresu zarz?dzania w sferze publicznej i zarz?dzania w o?wiacie, w tym: Zarz?dzanie w edukacji - wyzwania i mo?liwo?ci [w:] Zarz?dzanie Publiczne nr 2(6)2009, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiello?skiego. Autor monografii Psychologiczne aspekty wdra?ania zmian w PUP (2007).
dr JACEK STRZEMIECZNY Doktor nauk humanistycznych. W latach 1979 - 1989 kierowa? O?rodkiem Rozwoju Umiej?tno?ci Wychowawczych przy Polskim Towarzystwie Psychologicznym. Licencjonowany trener i superwizor treningu grupowego i treningu edukacyjnego PTP. 1989 - 1994 dyrektor Departamentu Kszta?cenia Nauczycieli Ministerstwa Edukacji Narodowej. Od roku 1994 wspó?za?o?yciel, dyrektor i Prezes Zarz?du Centrum Edukacji Obywatelskiej. Od roku 1997 cz?onek Mi?dzynarodowego Stowarzyszenia Innowatorów Spo?ecznych ASHOKA. W roku 2001 na szczycie ?wiatowego Forum Ekonomicznego w Davos otrzyma? nagrod? Outstanding Social Entrepreneur. W 2006 na XV ?wiatowym Kongresie Edukacji Obywatelskiej roku zosta? pierwszym laureatem Penn Kemble Award za wybitny wk?ad w edukacj? dla demokracji.
DOROTA GO??BNIAK Miejsca zatrudnienia i zajmowane stanowiska: 1974 - 2000 UAM, Wydz. Studiów Edukacyjnych: asystent sta?ysta, asystent, starszy asystent, adiunkt, od 2001 r. Dolno?l?ska Szko?a Wy?sza we Wroc?awiu, profesor, kierownik Zak?adu Pedeutologii, od 2002 r. prorektor ds. nauki i wspó?pracy z zagranic?
Wykszta?cenie: Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki: specjalno??: pedeutologia Zainteresowania naukowe: Modele profesjonalizmu i edukacja nauczycieli, Konstruktywizm i jego dydaktyczne implikacje, Jako?ciowe strategie bada? edukacyjnych
Publikacje: 5 prac zwartych i ponad 60 artyku?ów w czasopismach naukowych i rozdzia?ów w pracach zbiorowych. Wybrane przyk?ady: B.D. Go??bniak (1998), Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza - bieg?o?? - refleksyjno??, Pozna?-Toru?: Edytor, B.D. Go??bniak i Teusz G. (1996; 1999), Edukacja poprzez j?zyk, Warszawa: Wyd. CODN, B. D. Go??bniak (red.) (2001), Uczenie metod? projektu, Warszawa: WSiP, B.D. Go??bniak (2002; 2003; 2006; 2008) Szko?a - kszta?cenie - nauczyciel, w: Z. Kwieci?ski i B. ?liwerski (red.) Pedagogika. Podr?cznik akademicki, Warszawa: PWN, B.D. Go??bniak i H. Cervinkova (2010) Badania w dzia?aniu. Pedagogika i antropologia zaanga?owane, Wroc?aw: Wyd. Naukowe DSW, B.D. Go??bniak (2003), Ewaluacja - nowy "leitmotyw" edukacji nauczycieli, w: R. Cierzniewska (red.), Ewaluacja jako?ci pracy nauczyciela, Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, B.D. Go??bniak (2005) Konstruktywizm - moda, "nowa religia" czy tylko/a? interesuj?ca perspektywa poznawcza i dydaktyczna?, w: Problemy wczesnej edukacji, Szko?a i przedszkole w ?wiadomo?ci nauczycieli, Nr 1, Warszawa: PTP, B.D. Go??bniak (2008) Wyj?? poza scjentystyczne i personalistyczne my?lenie o "uczeniu uczenia", w: E. Filipiak (red.) Rozwijanie zdolno?ci uczenia si?. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego, B.D. Go??bniak (2009), Aplikacje konstruktywizmu do poradoznawstwa. Inspiracje pedeutologiczne, w: A. Kargulowa (red.) O teorii i praktyce poradnictwa II. Warszawa: PWN, B.D. Go??bniak (2010) Poszukiwanie, dziejowo??, dialektyczne uczenie si?. Nowe praktyki edukacyjne w szkole wy?szej, w: J. Piekarski i D. Urbaniak-Zaj?c (red.) Zmiana kszta?cenia w szkole wy?szej, ?ód?: Wyd. U?,
Cz?onkostwo z wyboru w stowarzyszeniach i organizacjach naukowych: Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, International Society for Cultural and Activity Research, Human Development and Capacity,
DOREEN UHAS SAUER Dr Uhas Sauer jest do?wiadczon? nauczycielk? w najwi?kszym okr?gu szkolnym w Ohio. Jej wykszta?cenie zwi?zane jest z histori? europejsk? i ameryka?sk?, j?zykiem angielskim oraz literatur?. W wieku 35 lat, zaj??a si? prac? w Annenberg- Fundacji Inicjatywy Edukacji Obywatelskiej i przez 3 lata kierowa?a federalnymi dotacjami dla nauczania i pedagogiki nauczania historii. Pomaga redagowa? lokalne podr?czniki do historii dla uczniów szkó? podstawowych. Poza tym, koordynuje dwa projekty edukacyjne. Uhas Sauer pracowa?a w Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie opracowuj?c lekcje i materia?y dla nauczycieli zwi?zane z Edukacj? Obywatelsk?. Zosta?a uhonorowana za swoj? prace zwi?zan? z nauczaniem historii i edukacj? obywatelsk?.
SEWERYN SZATKOWSKI Nauczyciel filozofii; od 1994 wyk?adowca na Podyplomowym Studium Filozofii i Etyki w Instytucie Stosowanych Nauk Spo?ecznych Uniwersytetu Warszawskiego; od 2003 dyrektor Gimnazjum i Liceum im. Tadeusza Reytana w Warszawie.