Strona główna
Nadzór pedagogiczny
Dyrektorzy
Nauczyciel badacz
Rodzice
i uczniowie
JST
Kontakt
Aktualność
"Ewaluacja mówi, a kontrola jest niema" - do takich stwierdzeń doszli wizytatorzy ds. ewaluacji po kolejnym etapie badania.
12 grudnia 2009

"Ewaluacja mówi, a kontrola jest niema" - do takich stwierdzeń doszli wizytatorzy ds. ewaluacji po kolejnym etapie badania.

Wizyty w szkołach, które odbyły się w listopadzie to przede wszystkim seria rozmów z uczniami, nauczycielami, dyrektorem, partnerami społecznymi. Wywiady fokusowe były nowym doświadczeniem badawczym. Prowadzący podkreślali, że wymagają dobrej znajomości całości badania i świadomości celów. Pomimo trudności udało się uzyskać dużo ciekawego materiału do analizy. 

 

Wizytatorzy na spotkaniu w Krakowie (25-28XI) przeszli przez trzydniowe "studia" z socjologii. Poznali sposoby profesjonalnej analizy ilościowej i jakościowej. Zaprezentowana została struktura raportu. Będzie składał się: po pierwsze – z wyników, czyli opisanych wymagań; po drugie - z wniosków wyrażonych poprzez zestawienie mocnych stron i obszarów do poprawy; po trzecie -z poziomu wypełniania wymagań.

III spotkanie podsumował dr Grzegorz Mazurkiewicz. Mówił o zadaniach stojących przed wizytatorami i etyce badacza. Przestrzegał przed chowaniem się za przepisami dla przykrycia braku kompetencji i zachęcał do patrzenia na szkoły okiem obiektywnego obserwatora, a nie kontrolera.

Wykładem dr Luciana Ciolana z Uniwersytetu Bukareszteńskiego rozpoczęło się ostatnie IV spotkanie pierwszej grupy szkolących się wizytatorów ds. ewaluacji (2XII-5XII 2009). Prowokował, zadawał pytania i radził. Jak wyjść z pisania typowego, nudnego raportu, który odłożony zostanie na półkę? - Słuchający zapamiętają 3 główne zdania - przekonywał. Jak utrzymać równowagę pomiędzy obiektywnym opisem rzeczywistości a przyszłością?. Trzydniowe spotkanie wypełniła ciężka praca nad analizą danych i pisanie raportu oraz analiza dotychczasowej procedury i narzędzi badawczych.

Do 15 stycznia trzeba będzie zaprezentować raport radzie pedagogicznej, nanieść uzgodnione w dyskusji z radą zmiany i przesłać ostateczną wersje do szkoły. Oficjalny raport dotyczył będzie pierwszego obszaru „efekty”. Otrzymają go również organy prowadzące szkoły.

Żal było się żegnać! Pozostała chęć utrzymania kontaktu i stworzenia grup wsparcia.· 15 I 2010 w Krakowie wręczenie zaświadczeń ukończenia szkolenia. I to już, proszę państwa, koniec!

 

Galeria (ilość: 1)
zobacz więcej
Archiwum aktualności
(zobacz)


Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek (cookies). Dowiedz się więcej Rozumiem
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego III Priorytet Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Działanie 3.1