Strona główna
Nadzór pedagogiczny
Dyrektorzy
Nauczyciel badacz
Rodzice
i uczniowie
JST
Kontakt
Wizyta studyjna
III wizyta studyjna w Anglii 10-16 III 2013. Relacje
12 marca 2013

 

Wizyta studyjna w Anglii – dzień drugi, a tak naprawdę pierwszy, bo ten poprzedni spędziliśmy
w podróży…

„Szkoła nie może być wzorowa, jeśli nie ma wzorowych nauczycieli”

W dniu 11 marca 2013 r. pojechaliśmy do Maiden Erlegh School w Reading.

Ponieważ w szkole byliśmy wcześniej niż przewidywał plan, to zaproszono nas do biblioteki, abyśmy poczekali.

Punktualnie o 9.30 przyszedł Pan Dyrektor Jonathan Newton i zaprowadził nas do jednej z klas. Tam odbyły się 4 spotkania z kolejnymi osobami (3 wicedyrektorami i 1 dyplomowanym ewaluatorem), którzy omawiali zasady sprawowania nadzoru i przygotowania, a w efekcie przeprowadzania ewaluacji zewnętrznej.

Bardzo sympatycznym elementem wizyty w szkole było jej zwiedzanie. Szczególnie, że oprowadzali nas uczniowie. Wszystkich nas zaskoczył spokój jaki panował w szkole.

W szkole, w której nie ma dzwonków, o czym na wstępie poinformował nas Pan Dyrektor. Szczególnie cenne informacje uzyskaliśmy od Pani Wicedyrektor, która w szczegółach opowiedziała
o ewaluacji zewnętrznej. Oto naszym zdaniem najistotniejsze informacje:

-        o ewaluacji dyrektor informowany jest telefonicznie na dzień przed jej rozpoczęciem,

-        dyrektor po uzyskaniu informacji rozsyła do rodziców uczniów mail z prośbą o wypełnienie ankiety on-line,

-        ewaluacja w szkole trwa 3 dni,

-        zespół ewaluatorów liczy 3-4 osoby,

-        nauczyciele nie są ankietowani,

-        każdy z ewaluatorów prowadzi około 50 obserwacji,

-        obsrwacja zajęć nie trwa dłużej niż 20 minut, a jeżeli ewaluator jest dłużej na zajęciach, to nauczyciel musi uzyskać informację zwrotną,

-        wstępne wyniki ewaluacji przedstawiane są tylko dyrekcji szkoły,

-        do momentu publikacji wyniki ewaluacji są poufne,

-        raport z ewaluacji liczy 6 stron! (a szkoła liczy 1900 uczniów i 130 nauczycieli),

-        zastrzeżenia do raportu teoretycznie można wnieść, ale praktycznie nikt tego nie robi,

-        szkoła oceniana jest w czterech obszarach i czterostopniowej skali – w rezultacie wystawiana jest jedna wspólna ocena,

-        tylko dwie najwyższe oceny gwarantują, że w szkole w najbliższym czasie nie będzie przeprowadzana ewaluacja zewnętrzna.

Szkoły typowane są do ewaluacji na podstawie wyników jakie osiągają oraz na podstawie ewaluacji wewnętrznej. Szkoła w której byliśmy sama wystąpiła o przeprowadzenie ewaluacji zewnętrznej (płatnej!), aby potwierdzić wyniki badań wewnętrznych.

Dowiedzieliśmy się również, że nauczyciel w szkole angielskiej pracuje 40 godz. tygodniowo, z tego 34 bezpośrednio z uczniami, a 6 godz. przeznacza na sprawdzanie prac, przygotowanie do zajęć itp., ale robi to w szkole.

Kolejnym punktem dnia było spotkanie z Trevorem Daviesem na Wydziale Edukacji Uniwersytetu
w Reading, który zapoznał nas z system edukacji w Anglii.

Podczas sesji podsumowującej, którą poprowadził Roman Dorczak podzieliliśmy się spostrzeżeniami
z wizyty w szkole. Odpowiedzieliśmy na pytanie co nam się podobało i na jakie pytania chcielibyśmy uzyskać odpowiedź podczas dalszego pobytu w Anglii.

Archiwum aktualności
(zobacz)


Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek (cookies). Dowiedz się więcej Rozumiem
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego III Priorytet Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Działanie 3.1