O tym, jak trudno zdobywa? nowe umiej?tno?ci oraz odgrywa? wyznaczone role mogli przekona? si? uczestnicy dziewi?tego „poci?gu”. Podczas szkolenia po?wi?conego doskonaleniu umiej?tno?ci prowadzenia wywiadu grupowego. Po otrzymaniu du?ej dawki wiedzy teoretycznej i praktycznej, niezb?dnej do prawid?owego wykonania ?wiczenia ambitni moderatorzy( 3 wizytatorów) ochoczo zabra?o si? do pracy. Wybrali temat, zmodyfikowali pytania. Nie wiedzieli tylko, ?e trafia na jeszcze ambitniejszych „trudnych” rodziców, którzy korzystaj?c z okazji, ?e do szko?y przyjechali „obcy” chcieli da? upust swojemu niezadowoleniu. Wizytatorzy dobrze przygotowani nie?le radzili sobie w zaprezentowanej scence. Nie to jest jednak najwa?niejsze. Grupa wskaza?a wiele korzy?ci, jakie mo?na odnie?? z dobrze przeprowadzonego wywiadu grupowego. Pozwala na zebranie i opracowanie bogatego, rzetelnego i aktualnego materia?u empirycznego. Wskazanie, ?e nale?y by? otwartym na sugestie drugiego cz?owieka i liczy? si? z jego opini?. Rozmowa z rodzicami udowodni?a, ?e mo?na wiele dowiedzie? si? o szkole bez potrzeby analizy wielu dokumentów, a umiej?tnie przeprowadzony wywiad jest tanim, szybkim i efektywnym narz?dziem zdobywania informacji.
Uczestnicy stwierdzili, ?e to praktyczne szkolenie poza du?? dawk? wiedzy da?o mo?liwo?? wspólnego, podejmowanego w gronie wizytatorów i dyrektorów trudu doskonalenia narz?dzi ewaluacyjnych oraz kreowania postawy badacza.
Barbara Ja?niewicz