Skrót z sesji eksperckiej dr Franka Crawforda 'Anga?owanie si? w transformacj? edukacji'.
Wymaganie 2.3 Procesy edukacyjne maj? charakter zorganizowany
Sesja rozpocz??a si? od wa?nej my?li, ?e w ró?nych krajach mamy do czynienia z ro?nymi sposobami ewaluacji zewn?trznej i samooceny. S? ró?ne ramy, ale istnienie takich ram nie jest najwa?niejsze, najwa?niejsze jest jak si? je stosuje.
W telegraficznym skrócie pokazany zosta? system ewaluacji w Szkocji oparty na trzech rodzajach informacji: dane ilo?ciowe (wyniki egzaminów i dane
o frekwencji), opinie ludzie (uczniów, rodziców , nauczycieli, ludzie ze wspólnoty lokalnej) oraz bezpo?rednia obserwacja.
Aktualny system kszta?cenia uczy pokolenie dzieci, które b?dzie pracowa?o jeszcze w 2075 roku. Czy to, czego uczymy dzi?, b?dzie aktualne za ponad pó? wieku? Aby tak si? sta?o nale?y podejmowa? dzia?anie w kierunku zmiany. Cz?owiek uczy si? poprzez zmian?.
Czym jest uczenie si??
Frank Crawford– zmiany zachodz?ce w mózgu, wi?c nie nauczyciel tworzy te zmiany, lecz ucze?. Uczenie odbywa si? w g?owie. Jest to proces, który czasem wi??? si? z nauczaniem, ale nie zawsze.
Czym jest zmiana?
Frank Crawford– zmiana to uczenie si?. Uczenie si? to zmiana. Jest to proces. Proces ten jest prowadzony przez dobrych liderów.